Beleidsplan Protestantse Gemeente Barneveld 2024-2029
In september 2021 hebben we als Protestantse Gemeente Barneveld ons vernieuwde kerkgebouw, de Emmaüskerk, in gebruik genomen. De afgelopen twee jaren hebben ons, als geloofsgemeenschap in dit vernieuwde gebouw, nieuwe inzichten gegeven om nog beter inhoud te geven aan onze missie en visie. De ervaringen uit deze periode zijn de bouwstenen voor de actualisatie van het beleidsplan. Dit geactualiseerde beleidsplan geeft inzicht hoe wij als gemeente in de periode 2024-2029 vorm en inhoud geven aan de thema’s eredienst, pastoraat, diaconaat en beheer om ons als geloofsgemeenschap ruimte te bieden om ons te laten inspireren door het woord van God en ons te verbinden met andere mensen door het goede te delen en te zorgen, daar waar dat nodig is.
Missie en visie

Tot voorheen was de Protestante Gemeente Barneveld traditioneel georganiseerd met een kerkenraad en colleges voor pastoraat, diaconie en kerkrentmeesters.
Met ingang van 2021 is de structuur deels gewijzigd. Het doel is om elkaars talenten beter te benutten, een inspirerende geloofsgemeenschap te zijn waar ruimte en vrijheid is en een ieder vanzelfsprekend een steentje bijdraagt.

De uitwerking in de thema’s
De eredienst
In de eredienst gaat het om de ontmoeting met God en met elkaar.
We worden bemoedigd en toegerust tot dienstbetoon; uitgedaagd en getroost; weggevoerd uit wat ons gevangen houdt en geroepen tot een nieuwe gemeenschap.
Daarbij hechten we aan een zorgvuldige liturgie, waarin zowel ruimte is voor traditie als vernieuwing.
Ergens tussen vast houden aan het oude en vernieuwingsdrang willen we onze weg zoeken.
Hoewel de kern van de eredienst Woordverkondiging en sacramenten zijn, spelen muziek, symboliek en kunst, een steeds grotere rol in de beleving van de eredienst.
De eredienst is een zaak van de gehele gemeente.
Gelukkig kunnen we constateren dat er een grote inbreng is van gemeenteleden bij de invulling van de verschillende diensten.
Naast de voorgangers en muzikanten als eerste uitvoerenden zijn bij de eredienst betrokken de leiding van de kindernevendienst, de lectoren, de commissie voor liturgisch bloemschikken en op gezette tijden bijvoorbeeld een koor.
Daarnaast zijn er de bijzondere diensten die met ZWO, diaconie of anderen worden voorbereid.
Elke zondag wordt er een ochtenddienst en vaak een avonddienst gehouden.
De tweede kerkzaal geeft ons ook de mogelijkheid om andere vormen van vieren aan te bieden.
Er is ruimte om in de diensten aandacht te schenken aan verschillende doelgroepen maar ook aan de verschillende vormen van diensten, zoals bijvoorbeeld A-meezing-sunday, Kliederkerk, Regenboogviering en vespers.
Pastoraat
Het pastoraat, elkaar ontmoeten in het Licht van God
Een pastoraal gesprek kan zomaar en overal plaatsvinden; op straat, thuis, in de kerk, tussen gemeenteleden en met mensen die geen lid zijn van onze gemeente. Pastoraat is daarmee iets van ons allen, want het is daar waar mensen, vanuit de Liefde van Christus, aandacht geven aan elkaar.
Ten diepste gaat het hierbij om het (levens)verhaal van de ander. In dat verhaal van mensen zit vaak veel verlangen naar godservaring. Mensen zoeken en verlangen naar de belofte van het Koningschap van
God: heelheid, eenwording, verzoening, betrokkenheid. Vooral voor mensen in periodes van kwetsbaarheid, ziekte, relatieproblemen, ouderdom, kan dit extra merkbaar zijn. In het pastoraat gaat het vervolgens om het (h)erkennen en/of helen van deze breuken. Natuurlijk mag ook de vreugde en mogen de momenten van geluk in het pastoraat niet vergeten worden. Ook bij geboorte, huwelijk en andere feestelijke gebeurtenissen is het goed dat de kerk aanwezig is. Zo wordt er met elkaar een verbinding gezocht tussen het verhaal van mensen en het Verhaal van God.
‘Omdat God ons heeft geleerd om liefdevol naar elkaar om te zien,
verlangen wij ernaar elkaar te kennen en elkaar
als liefdevolle reisgenoten te steunen, ook als het moeilijk is,
zodat onze relatie met God en met elkaar kan groeien.’
Pastoraat vindt zijn basis in God zelf. Hij gaat ons als Vader voor door het leven en de tijd en verbindt zich zo met de levens van eenieder van ons. Hij ontmoet ons in zijn Zoon Jezus Christus die ons bevrijdt en ons de weg wijst naar Zijn Koninkrijk. Hij roept ons tot elkaar door zijn Geest die ons inspireert, stimuleert en zijn gaven geeft. Wij zijn elkaar gegeven als kinderen van God. Daarom zijn wij – ieder op zijn of haar plaats – geroepen tot ontmoeting en zorg voor elkaar in liefde en vrijheid. We geloven dat in dit omzien naar elkaar God zich met ons verbindt tot heel wording en bevrijding van ons leven. Deze roeping reikt verder dan de grenzen van onze kerkelijke gemeente, want Gods liefde is wereldwijd en alles omvattend.
Het pastoraat is één van de belangrijkste pijlers waar de kerk en het kerk-zijn op is gebouwd. Een kerk zonder pastorale zorg is ondenkbaar. Om ervoor te zorgen dat pastorale zorg binnen onze gemeente gewaarborgd blijft, is de inrichting ervan op een aantal punten aangepast. Er is voor gekozen de predikanten los te koppelen van de wijken. Het pastoraat is van aanbod gestuurd veranderd naar vraag gestuurd. Alle predikanten zijn beschikbaar voor de hele gemeente. Op deze manier kan flexibel worden gereageerd op (pastorale) vragen op basis van wens, aansluiting en beschikbaarheid. Daarnaast zijn vrijwilligers (bezoekers, contactpersonen, ambtsdragers en taakdragers) meer betrokken bij het pastoraat. Om deze taak goed uit te kunnen voeren worden zij toegerust door de predikanten.
De Emmaüskerk wil een veilige kerk zijn voor leden en ieder die zich inzet. Voor de kerk. Wij geven daar vorm aan door het bevestigen van de gedragscode door vrijwilligers. Daarnaast zijn sinds 2024 twee vertrouwenspersonen aangesteld.
Concreet betekent dat voor het pastoraat:
– we blijven op bezoek komen als dat nodig is
– we doen het samen: iedereen kan er voor een ander zijn, op welke manier dan ook
– we gaan nieuwe vormen inzetten, zoals bijeenkomsten rond levensmomenten en wijkontmoetingen
– implementeren gedragscode
Voor eerstelijnszorg kan contact opgenomen worden via het centrale telefoonnummer (0342-729191). Via een duidelijk keuzemenu wordt direct doorgeschakeld naar de dienstdoende predikant. Voor het maken van een afspraak of andere vragen kan, in minder dringende gevallen, eenvoudig contact gezocht worden per mail (pastoraat@pgbarneveld.nl).
De activiteiten van het Pastoraal Team zijn grotendeels uitvoerend. In de komende periode willen we daarbij de volgende accenten aanbrengen:
– Veilige kerk: gedragscode invoeren.
– Pastoraat gericht op specifieke doelgroepen.
– vormgeven aan het jongerenpastoraat
– het goed functioneren van het ouderenpastoraat
– inzet en aanbod van vrijwilligers
Jeugd
Onze kinderen en jongeren willen we raken met het geloof, erin laten groeien, en als gemeenschap met hen meegroeien en van hen leren in ons geloof.
Daarom hebben we een doorgaande lijn van plekken waar we kinderen en jongeren ontmoeten en samen geloven, vieren en ontdekken.
Dat begint met voor de allerjongsten een warme en veilige plek op de oppas tijdens de kerkdiensten. Daar worden ook de Bijbelverhalen gelezen, en wordt gespeeld. Voor de kinderen vanaf 4 jaar is er tijdens de kerkdiensten kindernevendienst, waar ze een verhaal horen en er creatief en actief mee aan de slag gaan.
Juist omdat kinderen volop deel zijn van de gemeente, zijn ze bij hoogtijdagen als Kerst, Pasen en Startzondag de hele viering in de kerk en de oudere kinderen ook op andere momenten. We zorgen dan dat ze door materiaal tijdens de viering, en de inrichting van de dienst, ook betrokken worden.
Het doordeweekse clubwerk van Samen op Club voor de kinderen van de groepen 3-8 van de basisschool zorgt voor verbinding en ontmoeting van kinderen, ook van buiten onze kerk, en leert ze de kerk ervaren als een plek waar je vrienden kunt maken, relaties op kunt bouwen, en God kunt ontmoeten.
Voor groep 7-8 van de basisschool bieden we ook basiscatechese aan om ze bekend(er) te maken met hoe het in de kerk gaat. Dit is onderdeel van Catechese 3.0, een doorgaande lijn waar vanaf klas 1 tot en met 4 van het voortgezet onderwijs de jongeren welkom zijn bij de Meet&Eat en de Jeugdkerk.
We willen hen betrokken houden, en als groep ook aan elkaar binden. We willen hen met deze vormen in geloof laten groeien, elkaar ontmoeten en samen vieren. Dat doen we ook door ze op muzikaal gebied te binden in de Young Talents.
Voor de oudere groepen (17+) organiseren we verschillende ontmoetingsmomenten, passend bij hun wensen. Voor deze oudere groep is het streven om als kerk op een of andere manier in beeld te blijven in hun leven.
Actieve participatie van jongeren in de rol van begeleider voor jongere kinderen is ook een van de vormen om deze groep te betrekken.
Voor ouders van jonge kinderen is er een oecumenische gespreksgroep om zo te streven naar onderlinge toerusting en ontmoeting, jaarlijks is er van hen uit ook een ontmoeting waarbij alle kinderen elkaar ontmoeten.
Een van de predikanten heeft specifiek het werkveld jeugd en jongeren als aandachtspunt, en ook een van de ouderlingen. Samen met de jeugdraad vervullen zij de coördinerende rol en aanspreekpunt voor incidentele en structurele activiteiten en pastorale zorg.
Het diaconaat
De opdracht van het College van Diakenen is samen te vatten in de term ‘dienstbaarheid’. Deze dienstbaarheid wil het College van Diakenen vertalen in ‘dienstbaar zijn’ door in de kerk en in de wereld te delen wat haar aan gaven is geschonken, te helpen waar geen helper is of hulp tekortschiet en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt. De visie hierbij is dat de gehele christelijke gemeente een roeping heeft om oog en oor te hebben voor:
in het bijzonder de verachte en veronachtzaamde (groepen van) mensen, die verdrukt worden of in de knel geraakt zijn, de toestanden in de maatschappij, die bovenstaande veroorzaken of verergeren. Met de bedoeling om samen met hen als naaste verdrukking en knelsituaties te bestrijden en elkaar te bemoedigen in de blijdschap van kleine deeloverwinningen met het uitzicht op de grote overwinning van Jezus en zijn Koninkrijk.
Uitgangspunten hierbij zijn:
– Luisteren: naar de noden en de inzichten van mensen, groepen en volken, die hulp ontvangen en kijken vanuit de positie van de hulpontvanger.
– Gelijkwaardigheid: van hulpgever en hulpontvanger
– Solidariteit: partij kiezen voor mensen zonder rechten door de stem te verheffen tegen het onrecht dat hen wordt aangedaan.
– Barmhartigheid: bewogen zijn met hen die lijden door armoede, onrecht, achterstelling en ziekte of omdat zij op de vlucht zijn. Naastenliefde: de naaste liefhebben als uzelf; dit in praktijk brengen is Godsdienst, de vervulling van het tweede grote gebod.
– Gerechtigheid: het opsporen van, het verzet tegen en het veranderen van situaties waarin verdrukking, armoede, achteruitstelling en onmenswaardige scheefgroei ontstaan.
– Wederkerigheid: hulpverlener en hulpvrager nemen samen besluiten over wat er gebeuren moet. Inspiratie: door Gods Woord, met name door de tekst in Matteüs 25 vers 40, waar Jezus zegt: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.”
Binnen de Diaconie zijn de kernwoorden delen en zorgen als vanzelfsprekend aanwezig. Maar door te delen en te zorgen zijn we verbonden met elkaar en kunnen gemeenteleden geïnspireerd worden door het werk van de Diaconie.
Daarbij hanteren we 3 thema’s:
1. Zorg in de eigen gemeente
2. Zorg in de regio/bredere gemeente. Met onder andere steun via het Diaconaal Netwerk Barneveld.
3. Zorg voor de wereld. Met onder andere de commissies ZWO en HOOP
Financiering van de diaconale taken vindt vooral plaats door het collecteren tijdens de kerkdiensten en het ontvangen van legaten. De inkomsten zijn gedurende de jaren vrij stabiel. De diaconie heeft in het verleden enkele legaten ontvangen die ten goede gaat komen aan diaconale doelen conform een opgesteld giftenbeleid. Daarvoor is tot 2029 maximaal € 20.000, – per jaar beschikbaar, waardoor een negatieve begroting ontstaat.
Begroting diaconie: aparte bijlage
College van Kerkrentmeesters
beheer & financiële zaken Protestantse Gemeente Barneveld
1. Inleiding
Het College van Kerkrentmeesters (CvK) is belast met het financieel beheer en het beheer van de gebouwen, inventaris en overige bezittingen. Daarnaast is het College van Kerkrentmeesters verantwoordelijk voor betaalde en vrijwillige werkers in de kerk en treedt ze daarbij op als werkgever en opdrachtgever.
Taken van het CvK zijn onder andere
Voor het financiële beheer wordt jaarlijks een begroting + meerjarenperspectief opgesteld en aan de kerkenraad ter vaststelling aangeboden.
Na afloop van het jaar wordt een jaarrekening opgesteld waarin verantwoording wordt afgelegd over het gevoerde beheer. Deze jaarrekening wordt door een onafhankelijke kascommissie gecontroleerd en van commentaar en advies voorzien.
Hierna wordt de jaarrekening met een toelichting op hoofdlijnen ter kennisname van de gemeenteleden gebracht waarna de kerkenraad van de PG Barneveld de jaarrekening vaststelt. Tot slot wordt de jaarrekening gepubliceerd conform ANBI-richtlijnen.
Voor de eigendommen is een meerjarig onderhoudsplan (mop) opgesteld dat periodiek wordt getoetst op actualiteit, zo nodig bijgesteld en conform planning wordt uitgevoerd.
Tevens beheert het CvK onder andere een verzekeringsportefeuille en de energiecontracten.
Door een zorgvuldig (financieel) beheer kan de PG Barneveld als “financieel gezond” worden aangemerkt.
2. Financieel meerjarenperspectief
Algemeen
Het CvK streeft naar een veilige, kerkelijke gemeente waarbij iedereen zich betrokken voelt en vanuit deze betrokkenheid zijn of haar verantwoordelijkheid voor de gemeente neemt.
Dit leidt tot de volgende algemene uitgangspunten voor het beleid in de komende periode:
– (blijven) zoeken naar mogelijkheden om de kosten te beheersen, inzetten op duurzaamheid en onderzoek naar mogelijke nieuwe inkomstenbronnen. Hierbij kan het college ook anderen inspireren;
– een maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering, resulterend in een structureel (financieel) gezonde bedrijfsvoering en een sluitende (meerjaren)begroting;
– een duurzaam budgetbeheer.
Kanttekeningen bij het financieel beleid
Uitgangspunt is dat in ieder kalenderjaar de totale inkomsten dekkend en toereikend moeten zijn ten opzichte van de geprognosticeerde uitgaven. Alleen voor onvoorziene kosten en goed beargumenteerde investeringen kan gebruik gemaakt worden van onze reserves.
Een tweede uitgangspunt is dat in de visie van de Kerkenraad “Samen – kerk – zijn” ook inhoudt, je samen inspannen om de kerk ‘levend’ te houden. Dit betekent ook een zekere financiële inspanning voor de leden. De lasten moeten samen – naar draagkracht – gedragen worden zodat de uitgaven en inkomsten jaarlijks in balans zijn en blijven.
Hierbij plaatsen we kanttekeningen. Uit de begroting 2023 en doorkijk naar de jaren 2024, 2025 en 2026 blijkt dat er, bij gelijkblijvend beleid en ongewijzigde personele bezetting, in die jaren op een tekort wordt afgestevend.
Dit houdt in dat we kijken Hoe we inkomsten en uitgaven met elkaar in balans kunnen houden.
a. Formatie ministerie (ministerie is ons predikantenteam)
Aan het eind van 2024 zal één van de huidige predikanten de pensioengerechtigde leeftijd bereiken.
Uitgangspunt bij het opstellen van de meerjarenbegroting is geweest dat de omvang van het aantal gemeenteleden dan dermate is gedaald dat deze vacature nog maar gedeeltelijk zal worden ingevuld.
De huidige formatieomvang voor het ministerie voor het volledige jaar 2023 bedraagt 3,5 fte.
b. Formatie koster/beheerder
De huidige personele bezetting voor de koster/beheerder bedraagt 1 fte, gedurende het volledige jaar 2023.
Aan het eind van 2026 zal de huidige koster/beheerder de pensioengerechtigde leeftijd bereiken. Uitgangspunt bij het opstellen van de meerjarenbegroting is geweest dat de omvang van de dan ontstane vacature voor ongeveer 50% opgevangen zal worden door een betaalde kracht en 50% door vrijwilligers.
c. Inzet vrijwilligers
Verwacht wordt dat de financiële situatie na 2024 door mutaties in het formatieplaatje wijzigingen in financieel resultaat zal laten zien. Een kritische factor is echter de inzet van vrijwilligers. Een aantal werkzaamheden die nu door vrijwilligers wordt verricht zoals onder andere ledenadministratie, de boekhouding, schoonmaak, hulp-kosters vergen continuïteit. De vraag die de komende beleidsperiode op ons afkomt is de vraag of het zal lukken om de ‘werkzaamheden’ die noodzakelijk zijn voor het op orde houden van de basis weg te zetten bij vrijwilligers of dienen er ook scenario’s voor betaalde ondersteuning onderzocht te worden?
d. Stimuleren van vrijwillige bijdragen
De inkomsten uit de Vrijwillige bijdragen (Actie Kerkbalans), het Solidariteitsfonds en overige collectes komen naar verwachting de komende jaren onder toenemende druk te staan door overlijden, verhuizing en uitschrijving. De negatieve effecten hiervan worden waarschijnlijk onvoldoende gecompenseerd door inschrijvingen van nieuwe leden, meer vrijwillige bijdragen en hogere inkomsten door verhuur van kerkruimten.
In 2023 is een intern onderzoek gestart naar het ‘geefgedrag’ van onze gemeenteleden (benen – op tafel – overleg). De cijfers tonen dat onze kleiner wordende, oudere generatie een substantieel hogere financiële bijdrage levert dan de jongeren en midden generatie. Door de afname van de groep oudere gemeenteleden als gevolg van overlijden, nemen daarmee de inkomsten en daarmee het financiële draagvlak voor bijvoorbeeld de formatie de komende jaren (sterk) af. Het onderzoek laat tevens zien dat een groot deel van onze gemeenteleden, ongeveer 1/3 deel (circa 600 leden) niet of nauwelijks een financiële bijdrage levert.
Het voorstel voor de komende beleidsperiode is om de bezoekersgroep (nieuwe gemeenteleden, bestaande leden meer betrekken) te versterken onder andere door de leden van de kerkenraad daar waar mogelijk meer bij te betrekken. In deze bezoeken komt naast het pastorale aspect en gemeenteopbouw ook (indien aan de orde) het benoemen van de medeverantwoordelijkheid voor het in stand houden van onze gemeente (het financiële aspect) aan de orde.
Dit onderzoek zal worden ondersteund door de PKN die in deze participatie expertise inbrengt en ervaringsdeskundigheid om breed te delen. Onze gemeente is financieel gezond, maar zal tijdig moeten anticiperen op een sluitende begroting met lagere inkomsten. In de komende beleidsperiode zal hiertoe beleid worden ontwikkeld waarbij in het seizoen 2024 – 2025 ook de Klankbordgroep wordt betrokken.
Rendement op reserves:
Om het beschikbare vermogen van onze reserves zo risicoloos mogelijk optimaal te laten renderen, is een beleggingsstatuut opgesteld waarin uiteen is gezet op welke wijze en tegen welke voorwaarden deze doelstellingen zullen worden gerealiseerd (zie bijlage).
3. Organisatie
Vrijwilligers
Zonder de aanwezigheid en hulp van vrijwilligers kunnen we als kerk niet bestaan. Naast alle ambten zijn er veel andere taken in de gemeente waar helpende handen nodig zijn. Als CvK dragen we zorg voor een prettige en veilige omgeving. Eén keer per jaar wordt een vrijwilligersavond georganiseerd waar een terugkoppeling van ervaringen en eventuele knel- en verbeterpunten wordt geïnventariseerd en besproken. Tevens is dit een dankbetoon aan alle vrijwilligers voor hun belangeloze inzet.
En eerder is betoogd dat het vrijwilligersbeleid en het werven van vrijwilligers voor diverse taken een speerpunt van de Kerkenraad dient te zijn willen we in de toekomst de continuïteit kunnen borgen. Het CvK draagt daar graag aan bij in de komende beleidsperiode.
4. Gebouwen
De PGB bezit twee gebouwen: de Emmaüskerk en een pastorie aan de Raperbeek die momenteel aan derden wordt verhuurd. Opbrengsten en kosten zijn in de meerjarenbegroting opgenomen.
Verhuur zalen in de Emmaüskerk:
De Emmaüskerk is naast kerk ook een multifunctionele accommodatie. Door optimaal gebruik te maken van onze ruimten kunnen deze beschikbaar gesteld worden voor eigen gebruik en tevens voor verhuur aan derden.
Daarnaast worden de beide kerkzalen op doordeweekse dagen tegen een financiële vergoeding beschikbaar gesteld aan derden voor rouw- en trouwdiensten, concerten en overige bijeenkomsten. Er is een tarievenlijst vastgesteld en deze wordt jaarlijks door het CvK getoetst en zo nodig aangepast. Om de continuïteit en optimalisatie van de zaalverhuur te waarborgen wordt gedurende het kalenderjaar op beperkte schaal lokaal promotie en reclame gemaakt. De huuropbrengsten zijn een noodzakelijke en welkome aanvulling op onze teruglopende inkomsten uit vrijwillige bijdragen en collecten.
In de komende beleidsperiode zal verkend worden in hoeverre in de tarievenlijst een verdere differentiatie in de hoogte van bedragen wordt aangebracht die samenhangt met het gegeven dat een deel van de gemeenteleden structureel niet financieel bijdraagt maar wel gebruikt maakt van diensten.
In de komende beleidsperiode wordt onderzocht om de jeugdzalen op de 1e verdieping (meer) geschikt te maken voor verhuur. Het mogelijk plaatsen van een flexibele tussenwand en/of een plateaulift naar de 1e verdieping wordt onderzocht. Evenals het verkrijgen van ene provinciale subsidie voor het plaatsen van een plateaulift.
Energie:
Doelstelling is om de kosten voor energie, gas, elektriciteit en water te beheersen en waar mogelijk te minimaliseren. Daarbij is goed rentmeesterschap van groot belang en zal zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van duurzaam opgewekte energie.
Een reeds vastgestelde ambitie is om elektriciteit op te wekken middels zonnepanelen op het dak van het kerkgebouw en zo mogelijk op termijn gasvrij te raken. Met de vernieuwbouw is hier reeds op geanticipeerd.
Er loopt een onderzoek op welke manier we dit technisch en zo efficiënt mogelijk, middels het Energieloket van de Gemeente Barneveld en/of een Energiecoöperatie, kunnen realiseren en implementeren.
Daarbij wordt tevens de mogelijkheid om plaatsing van energie-laadpalen, voor gebruik door derden, mee te nemen.
Het uiteindelijke doel is een volledige omschakeling van gas en elektriciteit naar volledig elektrisch. Bij de vernieuwbouw van ons kerkgebouw is met deze mogelijkheid rekening gehouden.
Het werk van het College van Kerkrentmeesters komt tot uiting in de kernwoorden duurzaam beheren, inventief omgaan met de mogelijkheden en zoeken naar nieuwe (financiële) mogelijkheden.
Bijlage: statuut vermogensbeheer
1. Inleiding
De Kerkenraad en het College van Kerkrentmeesters (CvK) van de Protestantse Gemeente te Barneveld hebben besloten dat het voor een goed beheer van het vermogen van de gemeente verantwoord is om een deel van het vermogen te beleggen in deposito’s en vastgoed. Om een eenduidig en helder omschreven beleid t.a.v. deze beleggingen te formuleren is een zogenaamd beleggingsstatuut nodig. Hierbij wordt de meest recente Richtlijn Beleggingen van het Generaal College voor de Behandeling van Beheerszaken (hierna te noemen de Richtlijn) in acht genomen.
2. Vaststelling
Het beleggingsstatuut is opgesteld door het bovengenoemde CvK is in de vergadering van 10 oktober 2023 vastgesteld en door de Kerkenraad in zijn vergadering op 28 november 2023 definitief vastgesteld.
3. Verantwoordelijkheden
Het CvK is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleggingsstatuut en legt daarover verantwoording af aan de kerkenraad, die eindverantwoordelijk is.
4. Beheer
Het eigen vermogen wordt beheerd door het CvK. Het College zorgt voor voldoende deskundigheid om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen. Het CvK is in zijn geheel altijd verantwoordelijk voor het beheer van het eigen vermogen.
5. Belegbaar vermogen
Jaarlijks maakt het College van Kerkrentmeesters een meerjarenbegroting voor de eerstkomende 8 jaar in overeenstemming met de Richtlijn Meerjarenraming. Mede aan de hand daarvan wordt jaarlijks het maximaal belegbaar vermogen vastgesteld in overeenstemming met de Richtlijn.
6. Doelstelling
De financiële doelstellingen van het beleggingsbeleid zijn: – Het behalen van een hoger direct rendement dan het rendement op spaargeld – Het zoveel mogelijk in standhouden van het reële vermogen Deze financiële doelstellingen dragen bij aan het bereiken van het uiteindelijke doel van de gemeente en haar continuïteit.
7. Beleid
Beleggingen in effecten, participaties en alternatieven, daaronder begrepen certificaten van aandelen, index trackers, participaties in aandelenfondsen, participaties in obligatiefondsen en derivaten (zoals opties en swaps) zijn niet toegestaan. Het uitlenen van overtollige liquiditeiten is eveneens niet toegestaan.
8. Duurzaamheid
Alle beleggingen in deposito’s en vastgoed zullen duurzaam zijn in de zin van de Verenigde Naties Principles for Responsible Investment.
9. Rapportage
De penningmeester rapporteert pro actief op relevante beslismomenten aan het College van Kerkrentmeesters.
Na afloop van elk kalenderjaar en gelijktijdig met de jaarrekening rapporteert het College van Kerkrentmeesters aan de kerkenraad:
– De omvang van de beleggingen in deposito’s en vastgoed
– Het resultaat, onderverdeeld per beleggingscategorie